Pages

Tuesday, May 4, 2010

Harapan atau Impian...?

Sekali lagi
pintu hati ini diketuk
lalu ku sahut
dengan nada lemah
ku buka luas seluasnya,
perlahan sekeping hati
terbongkok masuk.
Siapakah gerangannya
Dia menarikan segalanya
di sekeping kanvas
perasaan, terpalit
antara degupan jantung
dan
merah hati.


Aku sekali lagi menerima kunjungan seorang insan yang pernah aku impikan. Aku tidak menyangka bahawa dia menyimpan perasaan yang sama. Kerana aku terlalu banyak kekurangannya, aku pernah ditinggalkan tanpa sebab dan munasabab yang kukuh. Ketika aku ditinggalkan, aku seringkali bertanya.....Kenapa? Apa salah aku?

Lalu aku berulang kali bertanya pada dirinya, namun dia gagal untuk aku temui. Aku benar berduka, hinggakan ada satu masa ku fikirkan kenapa aku harus begini?

Dicintai tapi ditinggalkan, dia bina aku....tapi dia hancurkan aku. Kenapa?

Malas aku ungkit, tapi seringkali ia terbit, setiap kali insan yang ku ceritakan ini. Bermacam kata-kata manis dia taburkan. Seperti sejarahku lalu...Lalu aku masih lagi sangsi dengan kebenarannya, tetapi aku selalu merayu pada yang Esa agar dia lah insan yang aku cari selama ini. Jangan terlalu mudah untuk mendampingi aku lalu lepas itu aku ditinggalkan setelah aku benar menyayangi. Aku merayu padanya...kerana segala keperitan bila kita ditinggalkan teramat perit! Amat pedih! Aku benar-benar merayu, andai tiada jalan diantara aku dan dia, tolong terangi aku apa silap aku....Itu saja yang aku inginkan.

Aku makhluk biasa miliki naluri yang sama, tapi jangan terlalu mudah untuk menyeksa hati dan perasaan ini, kerana aku terlalu naif aku terlalu jujur dalam segalanya......jadi adakah dirimu HARAPAN atau IMPIAN??

No comments: